fredag 9. september 2011

Sommerens litterære eskapader

I sommer har jeg hatt god anledning til å stikke av fra hverdagen og inn i litteraturen. Hva har jeg så lest? Litt av hvert egentlig. Jeg har avsluttet noen langvarige bokforhold og innledet noen nye. Jeg har fått lest noen anbefalte bøker og impulslest noen bøker jeg egentlig ikke tenkte å lese akkurat nå. Slik kan det være. Man leser det man føler for i øyeblikket. Hva ellers skal litteraturen være, enn en tankereise dit man vil.
Det har derimot blitt lite blogging, så for å ta det litt kjapt og effektivt, oppsummerer jeg bare kort.

Avsluttede forhold:

Denne engelske boka begynte jeg på i fjor, men ble liksom bare å lese litt nå og litt da. I sommer måtte jeg lese den ferdig.
Bill Bryson er en fantastisk forteller med humor og kunnskap om mye. I denne boka går han tilbake til sin egen barndom og oppvekst i Des Moines, Iowa på 50-tallet. Det er utrolig å få innblikk i den amerikanske kjernefamiliens liv, det amerikanske samfunnets ideer og utvikling og Brysons egne observasjoner av livet. Jeg lo høyt, leg lot meg fascinere og overraske. Jeg lærte mye om mangt da jeg leste boka, og jeg ble etterhvert klar over at Bill Bryson er jeg nødt til å lese mer av. Og det er nok å ta av... Han har skrevet mange bøker om mye. 
Jeg anbefaler denne boka på det sterkeste, og spesielt på originalspråket.


Jeg har over en periode hatt Stephanie Meyers siste Twilightbok på iPoden. Det har derfor vært litt av og på iforhold til når jeg har hatt tid til å lytte, men i sommer bestemte jeg meg for å avslutte mitt forhold til Bella, Edward og Jacob. Jeg synes kanskje at Meyer bruker unødig lang tid på å fortelle historien. Enkelte partier blir litt langdryge og stillestående, men på den annen side er det en ungdomsroman, så antydningens kunst er kanskje vanskelig å benytte til det fulle. Det blir mye prat, mye dialog og for en voksen leser kan det bli for mye vissvass. Likevel må jeg si at det er en god ungdomsroman. Trekantdramaet blir i tidligere bøker sammenlignet med Shakespeares "Romeo og Juliet", og det er mye av den samme lidelsen. I denne avsluttende boka kommer det likevel en avklaring som gjør at ting blir greit. Vi får altså en lykkelig slutt, som seg hør å bør etter å ha lest fire kolosser av noen bøker.

Bøker jeg har fått anbefalt:

 Saras nøkkel er en vakker og sår bok fra andre verdenskrig, med et litt annet perspektiv enn vi vanligvis møter. Rammefortellingen er i nåtid, hvor en amerikansk journalist blir nysgjerrig på historien til sin franske manns familie fra krigen i Frankrike. Det viser seg etterhvert at historiene som rulles opp fører til at ingenting mer kan bli det samme. Det er også en bok som får oss til å reflektere over konsekvensene ved å bringe sannheten for en dag for mennesker som ikke er forberedt til å ta imot den.
Boken har også nylig blitt filmatisert, og historien er så god at jeg skal gjøre avtale med meg selv i høst om å se den på DVD.
Boka er lettlest og handlingen er drivende. 
Dette er absolutt en bok jeg kan anbafale videre.



Denne boka har jeg fått anbefalt av flere. Det sies at det er en bok man ikke kan legge fra seg og som man leverer videre som et godt lesevalg. Jeg er i stor grad enig i det. Det er god driv i boka, og forfatteren klarer å holde mysteriet uløst i lang tid. Dette er en fortelling om de gode gode fortellinger, altså en metaroman. 

"Hvilken hjelp, hvilken trøst er det i sannheten sammenlignet med en fortelling? Hva godt gjør vel sannheten ved midnatt, i mørket, når vinden brøler som en bjørn i skorsteinen? (...) Det du trenger, er en fortellings lune trøst. en løgns beroligende, byssende trygghet." 

Det er også en interessant fortelling om hvordan forholdet mellom tvillinger utarter seg og hva som skjer med den ene når den andre blir borte. Jeg anbefaler den gjerne videre!


Sommerens must! Enkelt og greit. Jo Nesbø er strålende både når han bygger opp spenning og når han leverer sine personskildringer. Harry Hole er en gammel venn som man alltid føler behag ved å møte igjen. Ikke ubetinget, fordi man også må gjennomleve hans mørke sider. Men han er en ekte antihelt. Selv med sine laster har vi beundring og sympati for denne avdankede politimannen med sin voldsomme rettferdighetssans. 
Dette er siste boka om Harry Hole, noe som betyr at en del løse tråder og forhold blir avklart. 
Tittelen spiller på Harrys fortid. Fra tid til annen dukker det gjenferd opp fra fortida hans. Enten gjennom personer, gammel frykt eller historier som hjemsøker han. 
Har du lest de andre bøkene om etterforskeren, er det bare å hoppe i det. 


Impulsboka:

Hentet ut av bokhylla på måfå. Av og til tenker jeg at jeg må få lest alle klassikerne jeg har i bokhylla, som står der som en konsekvens av at jeg har vært med i alt for mange bokklubber og at jeg er alt for ustrukturert til å avbestille månedens bok. Fordelen med bokklubbøker er at de nærmest er garantert kvalitet. Ofte når jeg leser slike kjøp blir jeg kjempeglad fordi jeg neppe ville lest boka hvis den ikke hadde deiset ned i postkassen min. 
Denne boka er kort og grei og forteller på en fin måte historien om en families ære og skam. Santiago skal dø og alle vet det utenom han selv. Han blir beskyldt for en hendelse han ikke har begått, ingen i samfunnet vil at han skal dø, men likevel gjør ingen noe for å stoppe dette.Dette til ettertanke. Her har man en problemstilling som er interresant å reflektere over og en god tekst som kan legges til grunn for en god diskusjon.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar