tirsdag 27. juli 2010

Twilight - the graphic novel. Volume 1


Jeg har ikke lest Evighetens kyss. Av en eller annen grunn har jeg ikke tatt meg tid, så jeg så heller filmen Twilight for å skjønne hvilken verden elevene befinner seg i for tida. Gjennom en elev fikk jeg høre at det er laget tegneserieroman av bok nummer en, altså: Twilight - the graphic novel. Volume 1. Denne er også gitt ut på norsk, men jeg valgte å lese den på originalspråket.

Det er morsomt å se Young Kims tegninger og forestillinger av personene. Bella ligner ikke på Kristen Stewart som spiller Bella i filmen, og Edward ligner heller ikke på Robert Pattinson i særlig grad. Her må man lese boka med helt andre tanker enn filmen i bakhodet.

Innholdsmessig må en tegneserieroman nødvendigvis fungere mer filmatisk enn boka, så her finner man raske skift og lydeffekter som minner mer om filmen enn det boka nok gjør.
Dette blir altså en leseopplevelse hvor både bok og film må spille sammen påforskjellige måter.

Jeg anbefaler alle å prøve seg på den engelske versjonen. Ordforrådet er kanskje avansert, men ettersom handlingen er kjent for de fleste, og snakkeboblene ikke inneholder for mye tekst, er det overkommelig for alle (spesielt når man har ordboka liggende i nærheten).

Boka finnes både på engelsk og norsk på Kippermoen bibliotek! Løp og lån den når skoleåret starter, for det er en flott bok.

2 kommentarer:

  1. herregud lizzom tror du at noen leser den boka ? når det er tegneserie ?! ikke noe å skryte oer , oh my dag lizzom

    SvarSlett
  2. Kult ELSKER Twilight

    SvarSlett