lørdag 28. februar 2009

Lesevaner


Å lese mange bøker parallelt kan jo være både og. Det tar lengre tid å bli ferdig med ei bok, men samtidig tviholder man litt ekstra på de vennskapene og miljøene man snek seg innpå da man åpnet boka første gang.

For tiden reiser jeg mye, og da kan reisetida benyttes effektivt med å lese bøker ganske uforstyrret. Man får lest noen sider mens man sitter på flyplassen, en god del sider til på flyet, og hvis man ikke blir bilsjuk, på busser og tog. Da går det i grunnen ganske radig.

Sist jeg var ute og reiste, måtte jeg velge en av de ti bøkene jeg driver og leser på da jeg pakket veska. Fant ut at Hamsuns Paa gjengrodde stier passet bra. Ikke bare skulle jeg se Sult på Torshovteateret om noen dager, men jeg ville vite mer om hva Hamsun selv mente om prosessen han ble utsatt for etter krigen.

Jeg kunne valgt Yacoubian-bygningen av Alaa Al Aswany, som jeg begynte å lese sist jeg var ute og reiste, men jeg hadde ikke lyst til å dra på mental ferd til Egypt denne gangen. Dessuten var boka folksom, og jeg hadde ikke lyst til å møte så mange mennesker akkurat nå.

Jeg burde vel strengt tatt lest ut Juleoratoriet av Göran Tunström, men den er så fin, så jeg sparer den liksom litt. Har ikke lyst til å forlate Sidner enda, for vi har kjent hverandre i ett år nå. (Ja, jeg burde virkelig lese slutten snart!)

Men jeg reiser ikke bare med én bok. Jeg har alltid en bok på iPoden også, og der var Levi Henriksen parat med Snø vil falle over snø som har falt (fantastisk tittel!). Det er godt å avveksle med lydbok når en for eksempel sitter på flytoget eller like før man sovner.
Men det ble aldri noe møte med Dan Kaspersen fra Skogli denne gangen. Hamsun var for sterk. En mann på 90 år som skriver sin egen forsvarstale var den som greide å holde på min konsentrasjon på turen ned til Oslo. Og jeg leste ut boka! Nå er den plassert i hyllen over gode leseopplevelser.
Da var det bare 9 igjen...

9 kommentarer:

  1. Hehe...jeg trodde JEG var ille som har 4 bøker liggende på nattbordet til enhver tid;) Liker tankegangen din om å dra ut de gode leseopplevelsene - selv leser jeg som en gal når jeg finner ei bok jeg liker, og blir sittende litt tom tilbake etter altfor kort tid..... Cluet er kanskje å finne enda ei god bok før man er ferdig med den forrige:)
    Det er forresten meninga at jeg skal (tvangs)lese Jane Eyre denne og neste uke - har du lest den?
    Anonyme Eli:)

    SvarSlett
  2. Jeg har tvangslest en del i løpet av studietida, men vi la aldri opp Jane Eyre på engelsk grunnfag. Vi tok Emily Brontë og "Wuthering Heights", og den var jo bare kos:)
    To bøker jeg virkelig sleit med var Camilla Colletts "Amtmandens døttre"(allmenn litteraturvitenskap) og Daniel Defoes "Moll Flanders" (engelsk). Det som er fordelen med å slite seg gjennom verdenslitteraturen, er jo at det er gode referanser til musikk, film og moderne litteratur. Du får liksom den gode dybden når man kan hente fram allusjonene;)

    SvarSlett
  3. Må bare melde meg inn i bokdebatten:)
    Leser for tiden litt for mange bøker selv. Kjøper bøker selv om jeg har mange andre å lese, og er kommet ca. en tredjedel ut i boka når jeg finner en annen som jeg begynner å lese:P Leser Dan Browns Iskaldt Bedrag for tiden, og satser på å bli ferdig med den i løpet av uka:)

    SvarSlett
  4. Den har jeg ikke lest enda. Burde lese "Engler og Demoner" nå før filmen kommer ut. Det blir jo ikke til at jeg leser boka etter å ha sett filmen, vet jeg av erfaring.
    1/3 av boka er over bøygen. Da vet man om boka er verd å satse fritida si på. Men jeg pleier sjelden å legge bøker bort for godt. Det kan jo hende det skjer noe i den siste delen som oppsummerer det hele og gjør at boka plutselig ble genial. Det har skjedd!

    SvarSlett
  5. De fleste bøkene jeg leser slutter jeg ikke å lese fordi de er kjedelige, men fordi jeg ikke får tid til den i 2-3 dager og plutselig begynner å lese noe nytt:) Men noen bøker, f.eks den om Åsne Seierstads Bokhandler i Kabul, ble jeg lei av etter en tredjedel og la den vekk for godt:P

    SvarSlett
  6. Fikk faktisk vite i dag at Wuthering Heights var på pensumlista helt fram til i fjor, men så har den altså blitt bytta ut med Jane Eyre akkurat i år - typisk..! Den virker foreløpig ikke så lovende, men som du sa; alt kan skje:) Jeg sleit for øvrig også veeeldig med Amtmandens Døttre - tror aldri jeg kom gjennom den, faktisk (men så fikk vi den ikke på eksamen, heller;)

    Levi Henriksen leser forresten fra bøkene sine på Samfundet i kveld - men jeg må på jobb....:-(
    AE:)

    SvarSlett
  7. Jeg tok også en avgjørelse på at Amtmandens døttre kunne skumleses og avsluttes litt tidlig;) Den er vel kun viktig fordi det er norges første virkelig roman (og attpåtil skrevet av en kvinne), og det kan jo være nok til at den bør leses. Men nytes?...

    Skulle GJERNE vært på Samfundet og hørt Levi!!! Er det ikke typisk?
    Da Erlend Loe kom på NTNU og holdt foredrag om bøkene sine, var Isak syk og jeg kunne ikke dra. Man får ikke med seg alt!

    Du får legge inn en oppdatering på Jane Eyre etterhvert, anonyme Eli:)

    SvarSlett
  8. Jeg var der da Jon Fosse besøkte NTNU;)

    SvarSlett
  9. Sjelsettende opplevelse, har jeg forstått!;) Men det vil i ettertid være stilig å si at man opplevde han live. Han tegner jo til å bli vår tids Ibsen...

    SvarSlett